Na ten temat powstało setki artykułów w sieci oraz książek. Liczne wskazówki oraz zalecenia mogą spowodować mętlik w głowie. Efektywność definiujemy przede wszystkim w kontekście czasu oraz energii poświęconej na osiągnięcie rezultatu.
A zatem, spróbujmy znaleźć odpowiedź na podstawie doświadczeń. Zabawmy się w serię pytań, odpowiedzi na nie pozwolą ustalić czy jesteś efektywny. Przy każdym punkcie daj ocenę od 0 do 1, gdzie 0 oznacza „nie robię tego, nie mam tego zapewnionego” natomiast 1 oznacza „robię/mam”.
Po pierwsze: HIGIENA PRACY. Kilka czynników za nią odpowiada, wymienimy poniżej te – naszym zdaniem – kluczowe.
- piję dużo wody, 5-7 szklanek dziennie
- pracuję w pomieszczeniu, które jest dobrze wentylowane
- jem wartościowe dla mózgu przekąski, które zawierają cukier prosty (np. owoce, pełnoziarniste niesłodzone wypieki)
- mam ciszę, nic mnie nie rozprasza
- mogę się odizolować od innych ludzi
- mam swoje miejsce i wygodne krzesło
- robię regularne przerwy
maksimum: 7 punktów
minimum: 0 punktów
Po drugie: CEL. Simon Sinek, mówca motywacyjny i autor poczytnych książek biznesowych zachęca, aby zawsze jako pierwsze zadawać pytanie DLACZEGO? Tym samym, w pierwszej kolejności interesują nas motywy, powody oraz inspirują cele.
- zawsze ustalam cel pracy
- zapisuję ten cel
- jeśli pracuję z innymi ustalamy, czy wszyscy rozumieją cel i się z nim zgadzają
- stosuję metody opisu celu np. SMART (S – sprecyzowany, M – mierzalny, A – ambitny, R – realistyczny, T – trzyma się w czasie)
maksimum: 4 punkty
minimum: 0 punktów
Po trzecie: AGENDA/PLAN. Jeśli mamy już cel, warto zadbać o agendę spotkania. Powinna uwzględniać CO, KTO i KIEDY robi.
- robię agendę na każde spotkanie
- robię plan pracy własnej na dzień, tydzień itp.
- ustalam główne punkty, zadania
- regularnie oceniam agendę/plan aby sprawdzić jak idzie
- mam system zapisu agendy/planu np. widoczny dla wszystkich flipchart, notatka
w sieci lub wysłana mailem
maksimum: 5 punktów
minimum: 0 punktów
Po czwarte: POMIAR i OCENA. Wiele osób nie analizuje swoich działań. To duża strata. Jeśli mówimy o wzroście efektywności to powinniśmy jakoś ten wzrost mierzyć. Inaczej to tylko subiektywne i często mylne odczucie. Bez systemu pomiaru mamy tendencje do zniekształcania obrazu. Na przykład zapytaj siebie jak często robisz przerwy? Ile czasu efektywnie poświęcasz zadaniu?
- mam ustalone obszary do oceny – np. ile czasu zajmują mi kluczowe zadania, kończenie zadań, domykanie tematów
- mam sposób oceny, np. system punktów, opis kryteriów
- konsekwentnie mierzę ile czasu zajęły mi zadania i wpisuję w jedno miejsce – notatnik, tabelę, aplikację
maksimum: 3 punkty
minimum: 0 punktów
Po piąte: ROZWÓJ i ULEPSZENIA. Wiemy ile czasu zajmują konkretne zadania oraz co z tego wynika. Warto teraz zaplanować zmianę tego, co mogłoby się odbywać lepiej.
- jeśli widzę braki zawsze wdrażam plan poprawy – np. wprowadzam przerwy, zmieniam miejsce pracy, wprowadzam system zapisu zadań
- pytam innych o opinię
- uczę się od innych
- biorę udział w szkoleniach i warsztatach
- szukam wiedzy w materiałach – książki, Internet
- testuję nowe sposoby, eksperymentuję
maksimum: 6 punktów
minimum: 0 punktów
A teraz dodaj wszystkie uzyskane punkty:
19-25 | Gratulacje. Masz doskonałe warunki i system pracy. Utrzymaj ten stan oraz doskonal nieliczne braki. |
11-18 | Twój wynik świadczy o poprawnej organizacji oraz warunkach pracy. Przeanalizuj co i jak możesz ulepszyć. |
0-10 | Przed Tobą dużo pracy i zmian. Zacznij już dziś proces poprawy, szkoda Twojego czasu i energii! |
Życzymy powodzenia,
Zespół Face2Face Smart Office by Ahead Group
Artykuł: Smart Office
Foto: Freepik